Parkinsons sjukdom det har min pappa

Min pappa fick domen i dag, han har parkinson. Parkinson sjukdom orsakas av att nervceller i hjärnan som producerar dopamin bryts ned.

Huvudsakliga besvär är långsamhet, skakningar och stelhet. Sjukdomssymtomen kan dock effektivt behandlas med läkemedel. Regelbundna vanor och motion gör det lättare att klara det dagliga livet.
Parkinsons sjukdom drabba oftast äldre männsikor vid 50 års ålder med min pappa är 38 år!
Sjukdomen har ett långsamt förlopp.

De huvudsakliga symtomen är att dina rörelser blir långsammare och att du kan få svårt att starta en rörelse. Skakningar eller darrningar, muskelstelhet och sämre balans hör också till symtomen.

Efter några års sjukdom är det vanligt att bli nedstämd och tappa initiativförmågan.

Symtomen kommer smygande och förvärras med tiden. De varierar mycket från person till person. Vissa har stora besvär av skakningar, medan andra inte har skakningar alls.

här är Michael J. Fox han har parkinson exempel på hur de kan bli
:http://www.youtube.com/watch?v=o8lsjfjgAA8


Kommentarer
Postat av: Josephine

Huga snuttan. Ring mig någon dag framöver i veckan om du vill prata eller äta chibba med. pussgurka!

2010-11-13 @ 23:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0